Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem eksperta: Solidarna odpowiedzialność może odstraszyć podwykonawców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem eksperta: Solidarna odpowiedzialność może odstraszyć podwykonawców
fot. DZP
Wielu generalnych wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne, korzysta z doświadczenia podmiotów trzecich, co ułatwia im wygrywanie przetargów. Niestety, często okazuje się, że doświadczenie jest tylko pozornie użyczane w celu zdobycia zamówienia. Teraz w Prawie zamówień publicznych planuje się wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności podmiotów trzecich. Czy zmiany przyniosą pożądany skutek?

Według Wojciecha Hartunga, Counsela w praktyce Infrastruktury i Energetyki w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności podmiotów trzecich jest kolejnym pozornym rozwiązaniem. Brzmienie przepisu zakłada bowiem, że wykonawca w ogóle zwraca się do podmiotu trzeciego o udostępnienie obiecanego zasobu.

– Nie tu leży problem. Stanowi go bowiem czysto teoretyczny udział takich podmiotów w realizacji zamówienia, co jest wątpliwe zwłaszcza w przypadku przekazywania wiedzy i doświadczenia. Rodzi się zatem pytanie, czy takie udostępnianie potencjału nie powinno być wyjątkiem od reguły, a nie regułą – prawo unijne nie stoi temu na przeszkodzie. Przecież zapis dyrektywy mówi wyraźnie, że potencjał podmiotu trzeciego jest dopuszczalny w stosownych sytuacjach oraz w przypadku konkretnego zamówienia, z czego u nas uczyniono regułę – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Counsel.

Hartung zaznacza, że należy też bardziej zwracać uwagę na realizację umowy, gdyż brak stosownego potencjału, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, może stanowić istotną zmianę warunków zamówienia i tym samym powodować obowiązek rozwiązania umowy. – Tego ustawa nie reguluje – dodaje.

Inny aspekt tej sprawy wiąże się z tym, że widmo solidarnej odpowiedzialności może skutecznie odstraszać podmioty trzecie od udostępniania swoich zasobów wykonawcom, nawet jeśli w danym przypadku takie udostępnienie byłoby ekonomicznie i organizacyjnie uzasadnione.

– Problem dotyczy, wbrew pozorom, przede wszystkim dużych, międzynarodowych korporacji, które zazwyczaj dysponują rozbudowanymi, sztywnymi procedurami związanymi z ograniczaniem ryzyka. Może się okazać, że w przypadku bardzo skomplikowanych zamówień o pionierskim charakterze na naszym rynku, gdzie potrzebne jest zaangażowanie bardzo specyficznych zasobów, których dostępność w Polsce jest ograniczona, pojawią się problemy z uzyskaniem wystarczającej liczby ofert spełniających oczekiwania zamawiających – ostrzega Wojciech Hartung.

– Lepiej więc chyba solidnie weryfikować realność udostępnienia zasobów, co jest możliwe w świetle obowiązujących przepisów, jak również odpowiednio formułować zapisy umowy o zamówienie publiczne, niż wprowadzać do ustawy, po raz kolejny, kazuistyczne regulacje i obostrzenia ograniczające możliwości biznesowe wykonawców – podsumowuje Counsel.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?

Polityka i prawo

Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?

inf. pras enewsroom.pl 13 czerwca 2023

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Intermodal i logistyka

Zdaniem eksperta: Decyzja GDDKiA o budowie dróg z betonu nieprzemyślana

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?

Polityka i prawo

Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?

inf. pras enewsroom.pl 13 czerwca 2023

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Intermodal i logistyka

Zdaniem eksperta: Decyzja GDDKiA o budowie dróg z betonu nieprzemyślana

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5